Saturday, July 3, 2010

HaRi InI HaRi SaBtU Lagi

Sejak aku keje ngan GOV ni,aku rasa hari-hari yg aku lalui lebih bermakna. Mana Tidaknya dulu aku hanya ada masa pada hari Ahad Sahaja, Hari Ahbead ni la nak buat semuanya, membasuh, mencuci rumah, mana nak layan anak2 lagi. Tapi skarang aku lebih selesa, tak der la asyik stress cam dolu2 tu.

Kiranya hari ini aku bleh la masak special skit kat family aku.
Ok. hari ni breakfast beli ajer. nasi lemak and kuih apom balik. Oleh kerana ader pasar pagi dekatdgn umah, ku belasah la skit barang2 nak masak ari ni. inilah yg aku kerjakan hari ini

Jus Kiwi - Fresh lagi


Nasi Tomato berlauk Kari Daging , Ayam Goreng & Kerabu Timun simple

Resepi Nasi Tomato
 ( Dari Kak Hanieliza) Senangnya memasak Nasi

Bahan A
- 5 cawan beras (basmathi) dicuci dan ditoskan
- 1/2 cawan susu cair
- 4 biji tomato (dicincang)
- 1/2 cawan sos tomato
- 3 sudu makan minyaksapi
- garam secukup rasa
- 6 cawan air
- daun pandan (disimpul)
- 2 batang serai

Bahan B (untuk menumis)
- 3 ulas bawang putih(dihiris)
- 5 biji bawang merah ( dihiris)
- 1 inci Halia(dihiris)
- 3 biji buah pelaga
- 3 kuntum bunga cengkih
- 1 inci kulit kayu manis
- 2 kuntum bunga lawang

Cara membuatnya :-
1 - Panaskan minyak sapi di dalam kuali ataupu periuk dan tumiskan bahan tumis ,serai dan daun pandan hingga wangi
2 - Masukkan tomato, garam, dan gaul rata.Tambahkan susu cair , air dan biarkan mendidih.
3 - Masukkan bahan tumis kedalam beras di dalam periuk nasi.Biarkan masak.
4 - Apabila nasi sudah kering,kacau rata tetapi jangan sampai hancur
~ Sedia di hidang~

Untuk lauknya aku masak kari daging Kentang dan juga Kerabu timun ...asalnya nak buat jelatah tapi nenasnya tak ada, jadila kerabu sahaja

Kari Daging Berkentang simple

Bahan-bahan
Daging Lembu 400gm
Kentang 3 biji
2 sudu makan kerisik
4 sudu makan Rempah Kari Daging Babas
3 cawan santan
sedikit air untuk membancuh rempah
sedikit garam
sekeping asam gelugor
Bawang putih- dihiris
bawang merah - dihiris
Halia - dihiris
Kulit kayu manis
Bunga cengkih
Bunga lawang
Daun Kari

Cara-caranya : -

1 - Gaulkan rempah kari bersama air , masukkan kedalam bekas daging tadi
2 - Tumiskan bawang putih, bawang merah, halia, kulit kayu manis, bunga lawang, daun kari dengan sedikit minyak yang telah digaulkan hingga naik bau
3 -  Kemudian masukkan daging yang telah di bancuh dengan rempah tadi, masak hingga daging empuk, masukkan pula kentang biar empuk.
4 - Akhir sekali masukkan santan, asam gelugor, garam , kerisik biar mendidih.

Kari ini biasa ajer,simple cuba lah.

Taraaaa....Sedia di hidang

  



No comments: